مركز شباب بولاق
مرحبا بك في موقع مركز شباب بولاق
نرجوا التفاعل معنا والمساهمه بمواضيعك
سجل وبعد التسجيل فعل حسابك بنفسك في اميلك الشخصي
مع تحيات اداره الموقع احمد سعودي
مركز شباب بولاق
مرحبا بك في موقع مركز شباب بولاق
نرجوا التفاعل معنا والمساهمه بمواضيعك
سجل وبعد التسجيل فعل حسابك بنفسك في اميلك الشخصي
مع تحيات اداره الموقع احمد سعودي
مركز شباب بولاق
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مركز شباب بولاق

بولاق ابو العلا رمز الحضاره

البوابةالرئيسيةالمنشوراتأحدث الصورقران كريمالتسجيلدخولالعاب اون لاينالعابشات ودرشه
اهلا بكم في موقع مركز شباب بولاق - ونرجوا ان تستمتعوا معنا- مدير الموقع / احمد سعودي مشرف الحاسب الالي بالمركز -ت 01223834149

الفرق بيت اهل الاسكندريه واهل القاهره

كاتب الموضوعرسالة
الثعلب
المراقب العـــام
المراقب العـــام
الثعلب

انا من بلده : مصر
ذكر الثور الحصان

الفرق بيت اهل الاسكندريه واهل القاهره  Empty
مُساهمةموضوع: الفرق بيت اهل الاسكندريه واهل القاهره    الفرق بيت اهل الاسكندريه واهل القاهره  Icon_minitime1الإثنين مارس 14, 2011 8:33 am

فى القاهره : ايه ده الحاجه دى "جامده اخر حاجه" ... فى اسكندريه : ايوووه الحاجه دى جامده اوى ............ فى القاهره : انا مش نمت من امبارح "تحس انك بتكلم طفل" فى اسكندريه : انا منمتش من امبارح "ناس جد الجد" فى القاهره : انا هشوف الموضوع ده ... فى اسكندريه : انا حشوف الموضوع ده فى القاهره : استيكــه "اللغه العربيه واخده حقها شويه معاكم" وقال كمان مساحه "بلدى بلدى يعنى" فى اسكندريه : جومه عادى خالص جومه فى القاهره : صباعى "ياعينى عليك يابنى" فى اسكندريه : صوبعى اهى مفيهاش مشكله فله شمعه منوره اهى فى القاهره : الاهلي عمل ايه النهارده الاجابه كيسب فى اسكندريه : عادى الاهلي كسب ليه نزود حروف وخلاص مش لما نقدر على الكام حرف اللى عندنا نبقى نزود فى القاهره : جلابيه "كلمه مبالغ فيها" فى اسكندريه : عبايه او اوفطان"زى الفل" فى القاهره : يقولك ميكروباص "ثقافتك انجليزى اوى يا عمنا MICRO BUS" فى اسكندريه : بنقول مشروع "شجع لغه بلدك" فى القاهره : قال ايه اوطه يااااااااااااااى "دى كلمه من السبيعينات اصلا واتلغت بقالها "100سنه فى اسكندريه : طماطم "جايه من كلمه توماتوز يا جماعه لازم يكون عندك ثقافه انجليزى برضه" فى القاهره : خمسين قرش "الرياضه واخده معاكم حقها اوى يا اخواتى" فى اسكندريه : نص جنى "اهى يا جدعان فيها ايه زى العسل اهى" فى القاهره : قال ايه يا اخويا يقولولك لبان " والنبى انا لو دخلت سوبر ماركت اقوله هات لبانه ليكرشنى بره وبالمناسبه يكرشني دي ف القاهره اسمها يطردني " فى اسكندريه : مستيكه "شايفين الاسم كله مازيكا" ف القارهره : بيقولو اتخانقنا ف الاسكندريه : بيقولو اتعاركناا وطبعا دي اجمل بكتييييييييييير فى القاهره : (سد الحنك) على رأى عادل امام يا خراااااااااااابى وبيجيلكم نفس تاكلو حاجه اسمها كده فى اسكندريه : (حلاوه دقيق) شايفين الاسم متدلع ازاى يعنى دى الحلاوه بتاعه الدقيق فى القاهره : يقولولك ايه (جبنه نستو) نستو ده اصلا كان فراش فى مدرسه الانشطار النووى الاعداديه بنات فى الاسكندريه : جبنه مثلثات عادى ماهى شكلها كده مش بنتفلسف احنا فى القاهره : (جبنه رومى) دى على اساس انها بنت عم الديك الرومى فى اسكندريه : الجبنه مصدرها من تركيا يبقى اسمها جبنه تركى ولا ايه يا جماعه فى القاهره : قال ايه طعميه ويجى واحد يتفلسف ويكتبلك طع100 ناس فاضيه فى اسكندريه : فلافل معروفه طول عمرها زى ما فى روميو وجوليت فيه فول وفلافل فى القاهره : يقولوا ايه فول بالزيت حار "اكيد بيجيبو الزيت ده من العربيات فى اسكندريه : فول بالزيت والليمون مش بنحب ننكر حق حد زي ما نقول الزيت نقول الليمون فى القاهره : يقولك ايه على البمبونى (ارواح) انتم الاطفال عندك طالعين من بيت الرعب ولا ايه عادى دى المفروض حاجه للاطفال يعنى اسمها يبقى لايت بمبونى زى عندنا فى اسكندريه طبعا مع كامل الاحترام للي من كايرو و كل المحافظا

الفرق بيت اهل الاسكندريه واهل القاهره
صفحة 1 من اصل 1